Ay’a Yapılan İniş Denemesinde Resilience Aracının Yüzeye Çarpması
5 Haziran’da, Ay’ın Dünya’ya bakan tarafındaki Mare Frigoris (Soğuk Denizi) bölgesine yumuşak iniş yapmayı hedefleyen ispace’in Resilience aracı, maalesef iniş sırasında yüzeye sert bir şekilde çarptı. Bu durum, şirketin Ay’a iniş denemelerinde karşılaştığı ikinci başarısızlık oldu. Daha önce Nisan 2023’te de Hakuto-R adlı araç benzer bir şekilde kaybedilmişti.
Şirket, lazerli ölçüm sisteminin bozulma nedeni üzerine dört olası senaryo belirledi:
- Ay yüzeyinin yansıtıcılığının beklenenden farklı olması
- Lazerin yüzeye olan açısının yansıtıcılığı azaltmış olması
- Lazerin gücünün düşük olması nedeniyle sensörlerin yeterli veri alamaması
- Uzay radyasyonunun sistemin performansını olumsuz etkilemiş olması
Şirket, bu olasılıkları kaza için “muhtemel nedenler” olarak değerlendirdi.
NASA’nın Ay yörüngesinde dolaşan gözlem uydusu Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), kazadan yaklaşık iki hafta sonra iniş bölgesini görüntüledi. Çekilen fotoğraflarda Ay yüzeyinde koyu renkli bir iz tespit edildi. Bu iz, çarpma anında yükselen Ay tozunun oluşturduğu bir “toz halosu” olarak tanımlandı.
ispace, yaşanan ikinci başarısız deneyimin ardından gelecek görevler için önlemler alacağını duyurdu. Şirket, özellikle iniş sensörleri ve lazer sistemlerinin test süreçlerini güçlendirmeyi hedefliyor. Yaklaşan Mission 3 ve Mission 4 görevlerinde, daha gelişmiş özelliklere sahip Apex 1.0 iniş aracı kullanılacak. Bu yeni araçlarda yalnızca lazerli değil, aynı zamanda görüntüleme tabanlı iniş sistemleri de yer alacak.
Resilience aracı, 15 Ocak 2025’te bir SpaceX Falcon 9 roketiyle fırlatılmıştı. Aynı uçuşta yer alan Teksas merkezli Firefly Aerospace’in “Blue Ghost” adlı iniş aracı ise 2 Mart’ta başarılı bir şekilde Ay’a iniş yaparak planlanan süre boyunca sorunsuz çalıştı.